De keukentafel, maar dan innovatief en functioneel

Een verstelbare eettafel met actuatoren en een accu-oplossing is geproduceerd door de Deense Skovby Møbelfabrik.

Product Nieuws:  vrijdag 10 februari 2017
Innovatie en functionaliteit in in hoogte verstelbare eetkamertafels
Sinds de oprichting in 1933 is meubelfabrikant Skovby Møbelfabrik uitgegroeid van een kleine meubelmaker die op aanvraag meubilair en toebehoren maakt, tot een wereldwijd erkend merk voor eetkamermeubilair. Bij Skovby staan innovatie, functionaliteit en het gebruik van nieuwe technologieën centraal, om oplossingen te bieden die inspelen op de behoeften van de klanten. Recent heeft Skovby een in hoogte verstelbare eetkamertafel aan zijn assortiment toegevoegd die is uitgerust met actuators en een accu-oplossing van LINAK.

Toen Thorvald Rasmussen in 1933 begon als meubelmaker, vormden productie op bestelling en de levering van toebehoren het uitgangspunt. Het aantal opdrachten nam in de loop der jaren toe en in de jaren vijftig begon Skovby met de serieproductie van meubilair, en later alleen eetkamermeubilair. Dankzij de internationale belangstelling voor Deens design en de bloeiende economie in de VS kon in de jaren zestig de basis worden gelegd voor dit internationaal succesvolle familiebedrijf in het Deense Skovby. Met de broers Preben en Jørgen Rasmussen staat inmiddels de derde generatie aan het roer. De creatieve en esthetische producten van Skovby worden ontwikkeld door Per Hånsbæk, de architect die al meer dan 25 jaar voor het bedrijf werkt.

The dining table Skovby SM30

Van eetkamer naar leefkeuken
In eerste instantie concentreerde Skovby zich op de eetkamer, die zich vanaf de jaren vijftig heeft ontwikkeld tot de leefkeuken: een ruimte waarin het hele gezin niet alleen eet, maar ook leeft en werkt. Skovby vindt het belangrijk om mee te gaan met deze ontwikkeling. “De behoeften van klanten veranderen en daarom streven we ernaar om innovatieve tafels te ontwikkelen waarmee we op deze veranderde behoeften inspelen. We deinzen niet terug voor technologische ontwikkelingen. We omarmen nieuwe technologie juist, zodat we exact aan de behoeften van onze klanten kunnen voldoen”, aldus Preben Rasmussen. Onder andere de sterke focus van Skovby op deze ontwikkeling heeft geleid tot diverse gepatenteerde uitschuifoplossingen voor eetkamertafels en multifunctioneel meubilair voor gebruik in huis.

Integratie van nieuwe technologie
Met de in hoogte verstelbare eetkamertafel Skovby SM30 laat het familiebedrijf zien nog steeds toonaangevend te zijn op de markt. De tafel is uitgerust met een actuator en accu-oplossing van LINAK om de tafel omhoog en omlaag te bewegen. Daarnaast kan de schakelaar op de tafel worden geprogrammeerd, zodat de gebruiker zijn voorkeursinstellingen kan opslaan. Over de integratie van LINAK technologie in het design is Jørgen Rasmussen duidelijk: “Op de werkplek zijn ergonomie en kantoormeubilair dat in hoogte kan worden versteld, vanzelfsprekend. Meer ergonomie in huis is de volgende stap. Op alle vakbeurzen waar we de tafel hebben gepresenteerd, was de belangstelling groot. We weten dus dat deze tafel mogelijkheden heeft op de markt. Uiteraard hangt er aan nieuwe technologie wel een prijskaartje. Vooralsnog is dit echt een high-end product. Maar omdat consumptiepatronen veranderen, staan klanten ook steeds meer open voor nieuwe technologieën. Daarom denken we dat er vanuit de markt steeds meer vraag zal komen naar dergelijke oplossingen.”

The brothers Preben Rasmussen and Jørgen Rasmussen

Een eetkamertafel die zowel mooi als functioneel is
De keuken is tegenwoordig het hart van het huis: een plek om te leven en samen te komen. Deze ontwikkeling biedt mogelijkheden om nieuwe functies toe te voegen aan bijvoorbeeld eetkamertafels.

En dat is precies wat Skovby heeft gedaan. Het resultaat is de Skovby SM30. Per Hånsbæk over de nieuwe tafel: ”Ons uitgangspunt is dat meubilair multifunctioneel moet zijn. Omdat de leefkeuken een steeds belangrijkere plek in huis inneemt, hebben we gekeken naar wat de ultieme eetkamertafel moet bieden. Een leefkeuken is de plek waar het gezin samen eet, volwassenen kunnen werken en kinderen spelen. Onze in hoogte verstelbare en uitschuifbare tafel zorgt ervoor dat dit allemaal kan.”

Uiteraard moest deze tafel voldoen aan Skovby's normen op het gebied van functionaliteit, esthetiek en design. Per Hånsbæk: ”Het design moest internationaal georiënteerd zijn en voldoen aan onze strikte normen. Het is niet altijd eenvoudig om technologie in het design te integreren. Zo staat Skovby bijvoorbeeld alom bekend om zijn uitschuifbare meubels, en deze functie mocht dan ook niet ontbreken.

Maar de integratie van deze functie in combinatie met de actuators en accu leidde tot problemen met de stabiliteit van de tafel. Dit probleem hebben we opgelost door te kiezen voor een design met voet, wat in veel landen gangbaar en populair is.”

Height adjustability at your fingertips

Een ambitieuze samenwerking op het gebied van innovatie
Skovby vindt het gebruik van technologie zeer belangrijk. In LINAK heeft het bedrijf een betrouwbare partner gevonden die niet alleen hetzelfde denkt, maar ook actief wil bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe en innovatieve meubeloplossingen voor in huis. De samenwerking tussen LINAK en Skovby reikt terug tot het begin van de jaren negentig, toen beide bedrijven samen een volledig automatische tafel met actuator ontwikkelden voor gebruik tijdens vakbeurzen. In 2011 wierp de samenwerking opnieuw haar vruchten af met de ontwikkeling van de in hoogte verstelbare salontafel SM236. Dankzij de hoogteverstelling kan hij ook als kleine eetkamertafel worden gebruikt. Met de eetkamertafel Skovby SM30 kunnen we stellen dat de actuatoroplossingen van LINAK een integraal onderdeel zijn geworden van de producten van Skovby.

”We vinden het belangrijk dat we onderdelen gebruiken die in Denemarken zijn ontwikkeld en geproduceerd. Voor ons is dat een teken van kwaliteit. Daarom is een gerenommeerd Deens bedrijf als LINAK een ideale partner voor ons. Uit ervaring weten we dat hun producten duurzaam zijn, waardoor onze aftersaleskosten wereldwijd laag blijven”, aldus Peter Rasmussen over de keuze om met LINAK samen te werken. Per Hånsbæk vult aan: ”LINAK heeft zich als actieve partner volledig ingezet voor dit project. Dit resulteerde in een goede dialoog waarin alle vragen beantwoord en gedurende het proces opgevolgd werden.”

De eetkamertafel Skovby SM30 is een goede afspiegeling van de samenwerking tussen Skovby en LINAK: actuatortechnologie en design zijn gecombineerd om een eetkamertafel te ontwikkelen die aansluit op de nieuwe status van de keuken als leef- en woonruimte. Met deze nieuwe eetkamertafel hebben Skovby en LINAK de basis gelegd voor ergonomie en comfort in leefkeukens in Denemarken en de rest van de wereld.

”LINAK heeft zich als actieve partner volledig ingezet voor dit project.”

Per Haansbaek, Architect

Per Haansbaek, Architect.

Over LINAK
LINAK is een internationaal bedrijf dat zich volledig toelegt op elektrische actuatoroplossingen. Met circa 2000 toegewijde medewerkers in meer dan 35 landen is LINAK uitgegroeid tot een wereldleider op het gebied van ontwerp en productie van elektrische verstelsystemen. LINAK is een gerenommeerde en toonaangevende fabrikant van technisch geavanceerde en innovatieve oplossingen.

Het bedrijf is verdeeld in vijf divisies, waarvan de divisie TECHLINE de oudste is. Deze divisie lanceerde in 1980 de LA30.

“Op de werkplek zijn ergonomie en kantoormeubilair dat in hoogte kan worden versteld, vanzelfsprekend. Meer ergonomie in huis is de volgende stap.”

Voor meer informatie, neem contact op met uw LINAK vestiging of distributeur.

Wij leveren innovatieve actuator-oplossingen welke de kwaliteit van de leef- en werkomgeving verbeteren.

We zullen marktleider zijn in innovatieve, elektrische actuatorsystemen binnen onze kernsegmenten.

Updated: donderdag 23 februari 2017 9:54