Techniek & trends

Zit-sta richtlijnen van LINAK

Vijf eenvoudige stappen om meer te halen uit uw in hoogte verstelbare kantoormeubilair, gezonder te leven, gelukkiger en efficiënter te zijn op het werk. Elk uur minstens 5 tot 15 minuten staan kan genoeg zijn.

Aangeleerd zittend gedrag afleren is een echte uitdaging. Wij hebben richtlijnen samengesteld die u laat zien hoe u tijdens uw werkdag van uw stoel kunt komen.

Hoe te variëren tussen staan en zitten terwijl u werkt
Het belangrijkste is om uw positie te variëren en in beweging te komen, bij voorkeur drie keer per uur. In plaats van lange perioden zitten kunt u afwisselen tussen staan en zitten. Neem een goede houding aan en verdeel uw lichaamsgewicht gelijkmatig over beide benen terwijl u staat.
  • Begin met uw bureau hoger te zetten en elk uur minstens 15 minuten te staan voordat u gaat lunchen.
  • Zet vlak vóór uw lunchpauze uw bureau hoger. Dan staat uw bureau in de juiste positie wanneer u terugkomt van de lunch.
  • Blijf vlak na de lunch 15 minuten staan voordat u uw bureau lager zet om 45 minuten te gaan zitten.
  • Zet uw bureau elk uur weer hoger zodat u voor de rest van de dag elk uur gedurende 15 minuten staat.
  • Zet uw bureau weer hoger voordat u naar huis gaat, dan is het bureau klaar voor de volgende dag.
Belangrijke aandachtspunten wanneer u varieert tussen staan en zitten: Indien u in verwachting bent, spataderen hebt, of een gezondheidstoestand hebt die mogelijk niet goed genoeg is om 5 tot 15 minuten te gaan staan, dan moet u contact opnemen met uw huisarts om te controleren of staan niet schadelijk is voor uw gezondheid.

Als u tijdens het werk wilt staan, moet u hiervan een gewoonte maken, en uw lichaam laten wennen aan werken terwijl u staat. Het kan zijn dat u niet erg lang kunt staan, begin daarom met vijf minuten.

Onthoud dat u staan en zitten moet afwisselen, en daartussenin zoveel mogelijk in beweging moet zijn. Het is niet gezond om tijdens het werk de hele dag te staan of de hele dag te zitten. De ideale situatie is een balans daartussen.

Technologie kan u helpen tijdens de dag te staan
Met de software LINAK Desk Control™ kunt u uw bureau regelen via software op uw PC/Mac en vanaf het toetsenbord van uw computer opdrachten geven om in beweging te komen. U kunt doelen formuleren voor uw bewegingen (tijd of verbrande calorieën), uitlezingen van uw actuele positie produceren, voorkeursposities instellen en een geschiedenis van uw bewegingen, tijd en calorieën bekijken. 

Met LINAK Desk Control heeft u uw personal coach meteen bij de hand – de hele dag. 

Als u meer wilt weten over wat afwisselen tussen zitten en staan voor uw gezondheid kan doen, ga dan naar de website Moving Desks.

Video’s

play-icon

Maak u sterk voor uw gezondheid

play-icon

LINAK Desk Control - herinnert u eraan om op te staan

play-icon

Regelmatige lichaamsbeweging volstaat niet

Bestanden

Brochure over Bewegen

Het gebruik van in hoogte verstelbare bureaus – het hoe en waarom in kort bestek.

Heeft u een vraag over elektrische actuatortechnologie?

– Wij zijn geen orakel. We zijn gewoon experts in actuatortechnologie. Vraag ons gerust alles wat u over dat onderwerp wilt weten.